A környezet és természettudományokkal foglalkozó tantárgyak keretein túl a városi iskolákban is találunk nagyszerű lehetőségeket arra, hogy hogyan szerettessük meg a tizenévesekkel a természetet, saját környezetüket. A mindennapok kínálta lehetőségek bőségkosarából választottam néhány kellemesnek ígérkező időtöltést, amely egyben tanulás, verseny, vetélkedő is egyben.

Aki először lép a Táltos Tehetséggondozó Általános Iskola, Középiskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény (6723 Szeged, Pósz Jenő u. 2.) épületébe a színes gyerekrajzokon túl észreveheti a szelektív hulladékgyűjtő ládákat és a veszélyes hulladéknak számító elemgyűjtőt. Azonnal tudni fogja, hogy elkötelezettek vagyunk amellett, hogy a válogatott hulladék nem szemét. Iskolánk találta ki és valósította meg az országos Építs G-PET programot, melyben a diákok és tanárok együtt építettek hajót az elhasznált PET-palacokból s ezekkel evezős versenyt szerveztünk Maty-éren.

Szerettük volna mások figyelmét felhívni arra, hogy az elhasznál, kiürült üdítős palackok újrahasznosíthatóak, s belőlük készül a DVD-tok, az esőkabát vagy a hólapát.
Egész évben szorgalmasan gyűjtjük a palackok, elemek mellett a papírt is, így népszerűsítve az ebből készült „újrapapírt”.

Környezetünk megismerése és óvása nemcsak az iskola falain belül történik. Sportolás közben is szemlélhetjük a körülöttünk lévő élővilágot. Kerékpáros túrát szerveztünk a szegedi Füvészkertbe, melynek kettős célja volt: a városi közlekedésben való jártasság megszerzése a sport segítségével; valamint a növénykert ritkaságainak megismerése térképpel, tájékozódási verseny keretében.

Hagyományos a Táltos iskola életében az áprilisban megrendezésre kerülő Zöld-hét, ami a Föld napja téma köré csoportosul. A gyerekek vetélkedőkön, ismeretterjesztő előadáson ismerik meg a környezetünket fenyegető problémákat, s kreatív feladatokban megoldást is keresünk a helyzet jobbítására. Az iskola közvetlen környezetének rendben tartása ezen a héten is nagy hangsúlyt kap, de az év többi napján is sokat foglalkozunk az iskolai udvar ápolásával, szépítésével.

S hogyan hozzuk testközelbe az állatokat? Állatsimogató napot rendezünk. Ekkor a gyerekek házi kedvenceiket behozzák az osztályba, s társaik -akik nem tarthatnak otthon állatot- megismerhetik a kis házi-kedvenceket. A gazdik bemutatják a csincsillákat, nyuszikat, hörcsögöket, s aki szeretné, megsimogathatja, etetheti az állatkákat.

Oktató-nevelő munkánk során Eötvös József gondolatatit tarjuk szem előtt:
„Az ész az embernek nem azért adatott, hogy a természet felett uralkodjék, hanem, hogy azt követni s annak engedelmeskedni tanuljon.”

Vágvölgyiné Szepessy Csilla